دو گزينه؛ تعليق در برابر تعليق، لغو در برابر لغو

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 278
بازدید دیروز : 189
بازدید هفته : 535
بازدید ماه : 702
بازدید کل : 20642
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1




آپلود عکس
دو گزينه؛ تعليق در برابر تعليق، لغو در برابر لغو

پس از آن كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند كه مجلس به لحاظ قانوني حق بررسي برجام را دارد، اما اعضاي تيم هسته‌اي كشورمان عليرغم اين نظر همچنان مخالف ورود مجلس شوراي اسلامي به موضوع هسته‌اي هستند.
تنها چند روز از اعلام نظر رهبر معظم انقلاب درباره مجلس سيد‌عباس عراقچي با حضور در كميسيون ويژه بررسي برجام مجلس شوراي اسلامي گفت كه به صلاح نيست برجام در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود.
عضو ارشد تيم هسته‌اي كشورمان اعتقاد دارد كه اين اقدام مجلس براي ايران يك الزام قانوني ايجاد مي‌كند در حالي كه مجلس شوراي اسلامي هم‌اكنون در حال بررسي برجام با دعوت از دست‌اندركاران و افرادي است كه چه در گذشته و چه اكنون در مذاكرات هسته‌اي نقش داشته‌اند.
هنوز از نظر نمايندگان مجلس درباره برجام چيزي مشخص نشده است كه آيا آن را در بهارستان تصويب مي‌كند يا رد، اما بررسي برجام نقاط ضعف آن را آشكار مي‌سازد.
حتي اقدام مجلس شوراي اسلامي با تشكيل كميسيون ويژه بررسي برجام باعث شده است تا برخي مسئولان و اعضاي تيم هسته‌اي كشورمان اذعان كنند كه برجام يك توافق مطلوب نيست اما توانسته است برخي انتظارات ايران را برآورده سازد.
در همين زمينه علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي هسته‌اي كشورمان گفته است؛ما ادعا نمی‌کنیم که برجام ایده‌آل باشد.
مجلس اكنون به خاطر اين كه برجام يك توافق تمام شده است و نمي‌توان در آن تغييرات ايجاد كرد،‌ دو گزينه پيش رو دارد يا بايد آن را رد كند و يا اين كه با تصويب آن در اجراي توافق هسته‌اي ميان ايران و آمريكا خود را سهيم سازد.
هر دو گزينه براي ايران هزينه‌هاي خاص خود را دارد. اگر به همين شكل تصويب شود بايد همه تعهدات ايران در توافق اجرا شود و اگر رد شود تبعات نپذيرفتن آن براي كشورمان كم نخواهد بود.
نوبخت سخنگوی دولت هم روز گذشته بارديگر بر نظر دولت تأكيد كرد و گفت: دولت نظر رسمی خود را درباره لایحه برجام قبلاً اعلام کرده که نیازی به ارائه این لایحه به مجلس نیست.
بعيدي‌نژاد مدیر‌کل سیاسی و امنیت وزارت امور خارجه هم نظر نوبخت و عراقچي را دارد و مي‌گويد؛ تصویب مجلس، برجام را از حالت سیاسی و داوطلبانه به الزام‌آور تبدیل می‌کند.
وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره نقش مجلس در بررسی برجام گفت: مقام معظم رهبری بسیار دقیق و کارشناسانه فرمودند که من دخالتی در اینکه مجلس می‌خواهد چه نقشی را ایفاء کند، نمی‌کنم. این نقش با توجه به نظر کارشناسی و بررسی‌های حقوقی و‌... مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم گرفته شود که بهترین نوع برخورد مجلس چه خواهد بود. ایشان نفرمودند که مجلس تصویب و یا رد کند.
«حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ توصیه ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.»
اما نكته مهمي كه رهبر معظم انقلاب در آن ديدار به آن اشاره كردند مسئله تعليق تحريم‌هايي است كه قرار است پس از اجراي برجام صورت گيرد. در حالي كه ايران پس از توافق هسته‌اي خواهان برچيده شدن و لغو تحريم‌ها است نه تعليق آنها كه البته خواسته زيادي هم در قبال برخي كوتاه آمدن‌هاي ايران نيست.
ايشان به اين نكته اشاره كردند كه اگر قرار است آمريكايي‌ها تحريم‌ها عليه ايران را تعليق كنند ما هم بايد فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را تعليق كنيم. چرا در مقابل تعليقي كه آمريكايي‌ها انجام مي‌دهند گزينه برچيدن تأسيسات هسته‌اي ايران صورت گيرد. تعليق در برابر تعليق عادلانه تر است.
مجلس شوراي اسلامي هم كه اكنون با نظر رهبر معظم انقلاب عليرغم مخالفت دولت و بر‌اساس قانون اساسي مجاز به ورود به بحث برجام و اظهارنظر قانوني درباره آن است، يك گزينه مهم را مي‌تواند مورد بررسي قرار دهد و آن هم موضوع لغو تحريم‌ها به جاي تعليق آنهاست. تنها يك واژه جايگزين مي‌شود و خللي هم در برجام ايجاد نمي‌كند. آمريكايي‌ها اگر خواهان پايان يافتن موضوع هسته‌اي ايران هستند و تمايل دارند تا اين مسئله از راه ديپلماسي حل شود، بايد تن به اين خواسته بدهند. جمهوري اسلامي ايران كه تاكنون تعهدات خود را بر‌اساس توافق اوليه انجام داده است، پس از توافق هسته‌اي هم همچنان پايبند خواهد بود. جلوي پاي آمريكايي‌ها بايد دو گزينه قرار داد،‌ يكي تعليق در برابر تعليق و ديگري لغو در برابر لغو.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





:: موضوعات مرتبط: سیاست روز، ،
:: برچسب‌ها: سیاست روز- تعلیق- تحریم,
نویسنده : امید خسروی

امارگیر حرفه ای سایت


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی

امارگیر حرفه ای وبلاگ و سایت