تاریخچه تشکیل نیروی زمینی در ایران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 257
بازدید دیروز : 189
بازدید هفته : 514
بازدید ماه : 681
بازدید کل : 20621
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1




آپلود عکس
تاریخچه تشکیل نیروی زمینی در ایران

نیروی زمینی ارتش در دوران معاصر[ویرایش]

در دوره حکومت رضا پهلوی ایران به پنج حوزه نظامی بزرگ تقسیم شد که باید آن را مبدأ تشکیل نیروی زمینی ارتش به صورت اصولی و تقریباً به شکل  امروزی آن دانست. این پنج حوزه شامل لشکر مرکز، لشکر شمال غرب، لشکر شرق یا خراسان، لشکر جنوب و لشکر غرب می‌شد.

سپس طی سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰، تحولات اساسی دیگری در سازمان نیروی زمینی ارتش به وجود آمد و این سازمان شامل پنج لشکر، ۴ تیپ مستقل، ۲ واحد توپخانه ۱۰۵ بلند و ضد هوایی شد. در سال ۱۳۱۴۴ شمسی، درجات نظامی نیز تعیین و اعلام گردید.

در این زمان، مدارس مختلف نظامی مانند مدرسه دیویزیون (برای دیویزیون قزاق)، مدرسه نظام مشیرالدوله (برای بریگاد مرکزی)، مدارس افسیه وسوزافسیه (برای ژاندارمری و کلاس‌های بیطاری) که قبلاً در زمان قاجاریه تشکیل شده بودند، در هم آمیخته شدند و برای اولین بار مؤسسه‌ای به نام مدارس نظام کل قشون ایجاد گردید، در ادامه، این مدارس به سه مدرسه جداگانه: ۱- مدرسه ابتدایی نظام، ۲- مدرسه متوسطه نظام و ۳- مدرسه عالی نظام تبدیل شدند، که نام این سه مدرسه نیز در سال ۱۳۱۴ به ترتیب به دبستان نظام، دبیرستان نظام و دانشکده افسری تغییر یافت.[۱]

نیروهای انسانی نیروی زمینی ارتش[ویرایش]

سربازان و یا درجه‌داران و افسران وظیفه بعد از طی دوره آموزشی بسته به رشته تحصیلی و یا تخصصشان تقسیم‌بندی و به یگان‌های مختلف نیرو معرفی می‌شوند. سربازانی که مدرکشان مورد نیاز ارتش است به طور مستقیم به یگان‌های مورد نیاز فرستاده می‌شوند و دیگر سربازان به دوره کد یا دوره‌ای که در آن به طور تخصصی با یکی از رسته‌ها آشنا شوند؛ که مراکز بسیاری دارد از جمله مرکز آموزش بهداری (مرابهی)، مرکز آموزش پیاده شیراز(مرا پیاده)،مرکز آموزش زرهی شیراز، مرکز آموزش تکاوری لشگرک، مرکز آموزش توپخانه اصفهان(مرا تو) ، [مرکز آموزش توپخانه شهرضا](گروه ۲۲ تو)،دانشکده پدافند هوایی شاهین شهر، مرکز آموزش مخابرات (مرامخ)، مرکز آموزش پشتیبانی (مراپش) و مرکز آموزش عقیدتی سیاسی به طور کلی تقسیم بندی وظیفه‌ها  در این مراکز به تفکیک رشته تحصیلی در دوره کارشناسی و کاردانی (کارشناسی ارشد دوره کد ندارد) می‌باشد.

فرماندهی[ویرایش]

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اختصار نزاجا گفته می‌شود و فرماندهی آن به عهده امیر سرتیپ کیومرث حیدری می‌باشد و ستاد فرماندهی آن نیز در منطقه لویزان تهران (چهار راه مینی سیتی) واقع بوده که محدوده وسیعی را شامل می‌شود. این نیرو به علت گستره فعالیت‌ها و دامنه عملکرد  در کل کشور گسترش داشته و لذا یکی از بزرگترین سازمانهای ملی تلقی می‌گردد بر این اساس این مجموعه بزرگ با معاونت‌های مختلف و در حوزه‌های گوناگون مدیریت می‌شود از جمله مهمترین این معاونت‌ها علاوه بر معاونت‌های سازمانی معاونت تحقیقات و پژوهش‌های نظری می‌باشد که در حال حاضر به عنوان دیدبان راهبردی این نیرو فعالیت‌های آن را در مسیر مورد نیاز هدایت می‌نماید این معاونت که تحت عنوان مرکز مطالعات به کار مشغول می‌باشد با ارتباط تنگاتنگ با جهاد خودکفایی در حوزه تحقیقات صنعتی فرایند تبدیل ایده به محصول را دراین نیرو بر عهده دارند. سایر معاونت‌ها بر اساس ساختار وظایف محوله را بر عهده داشته و به شکوفایی و رشد آن کمک می‌نمایند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





:: موضوعات مرتبط: ارتش مجهز، ،
:: برچسب‌ها: نزاجا-ارتش,
نویسنده : امید خسروی

امارگیر حرفه ای سایت


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی

امارگیر حرفه ای وبلاگ و سایت