فيگورهاي امريكايي يك روز تهديد، روز ديگر اميد به توافق

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 225
بازدید دیروز : 189
بازدید هفته : 482
بازدید ماه : 649
بازدید کل : 20589
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1




آپلود عکس
فيگورهاي امريكايي يك روز تهديد، روز ديگر اميد به توافق

او افزود: «فکر می‌کنم داریم به تصمیمات واقعی می‌رسیم. به این خاطر که تنها چند کار دشوار باقی مانده که باید انجام دهیم، می‌گویم امیدوار هستم.»
به نوشته خبرنگار المانیتور،‌ کری به خبرنگاران آمریکایی گفته است که برخی تصمیمات لازم اتخاذ شده است،‌ اما هنوز کارهایی باقی مانده است که باید انجام شود.
همزمان سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که آمریکا و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران هیچگاه تا این حد به توافق نزدیک نبوده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم ديروز گفت مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله حساسی رسیده است.
بر‌اساس گزارش‌ها موگرینی، برنامه سفر از پیش تعیین شده‌اش را به سربرنیتسا لغو کرده و در وین مانده و برخی از دیگر وزرا از جمله وزیر خارجه آلمان هم برنامه‌هاي خود را به دلیل تمدید مذاکرات اتمی با ایران، تغییر داده‌اند.
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پس از دیدار خود با محمدجواد ظریف در وین گفته است: حالا همه چیز روی میز است. لحظه تصمیم فرا رسیده.
رسانه‌هاي ایرانی از قول دیپلمات‌هاي نزدیک به هیات مذاکره‌کننده این کشور مي‌گویند که این دور از مذاکرات بیشتر از امروز ادامه پیدا نخواهد کرد.
البته يک مقام مسئول نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌اي ایران در گفت‌وگو با فارس در وین، محورهای منتشر شده در برخی سایت‌های خبری در‌خصوص مفاد و بندهای برجام را دقیق ندانست.
وی با ذکر این نکته که مذاکره در مورد چند موضوع اختلافی هنوز ادامه دارد. تصریح کرد: تا قبل از پایان مذاکرات و نهایی شدن نگارش بندهای مرتبط در متن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مطالبی از این دست صرفا گمانه‌زنی رسانه‌اي ارزیابی می‌شود.
یک منبع آگاه غربی در مصاحبه با اسپاتنیک تصریح کرد که توافق جامع بر سر برنامه اتمی ایران هنوز آماده نشده و دلیلی برای منتظر ماندن بیشتر وجود ندارد.
مذاكرات هسته‌اي در حالي همچنان در سايه اما و اگرها ادامه دارد كه پس از گذشت چند روز التهابي كه بخاطر زياده‌خواهي امريكايي‌ها بر فضاي گفت‌وگو‌ها حاكم شده بود به يكباره با لحن مقامات امريكايي آن هم لحني با چاشني اميد و نزديك شدن به توافق را شاهد بوديم.
اين تغيير لحن در حالي است كه از چهارشنبه گذشته امريكايي‌ها فضاي تهديد را وارد مذاكرات كردند چنانچه اعلام کردند که در صورت نرسیدن به اهدافشان به واشنگتن باز مي‌گردند. اوباما نیز شانس توافق را کمتر از ۵۰ درصد خواند تا نشان دهد آمریکا در مسیر پروپاگاندای خود از هیچ مهره‌ای بی‌بهره نمی‌ماند.
اينكه امريكايي‌ها يك روز از تهديد و ترك ميز مذاكرات سخن مي‌گويند و روز ديگر از نزديك شدن به توافق خبر مي‌دهند حاكي از بي‌ثباتي و غير‌قابل اعتماد بودن به حرف‌ها و تصميماتشان است
اعضای تیم هسته‌اي ایران بارها اعلام کرده‌اند همه این تلاش‌ها برای آن است که تنها توافقی خوب که حق و حقوق و عزت ملت ایران در آن لحاظ شده باشد را خواهند پذیرفت. اما بطوركلي آنچه اين روند مذاكرات هسته‌اي را با كُندي قابل توجهي مواجه گردانده بي‌صداقتي و زياده‌خواهي امريكا و برخي متحدانش در دقيقه نود بود، آمریکایی‌ها انتظار داشتند در دور نهایی و ایستگاه آخر مذاکرات در چند خواسته جلوتر از لوزان توافق را رونمایی کنند. آنها انتظار داشتند که علاوه بر اینکه زیر بار لغو تحریم‌ها نخواهند رفت، رژیم تحریم‌ها را در توافق نهایی حفظ کنند. آنها انتظار داشتند رژیم بازرسی‌ها و نظارت‌های خاص را در توافق نهایی به ما تحمیل کنند و در این چند خواسته جلوتر، افزایش سقف زمانی برای تعلیق برنامه هسته‌ای ایران مدنظرشان بود.
در چنين شرايطي ناظران سياسي معتقدند كه طبل رسوايي امريكايي‌ها از هم‌اكنون به صدا درآمده و در صورت توافق نشدن مسئوليت شكست اين مذاكرات به عهده آنهاست.

آمریکایی‌ها مسئول شکست احتمالی مذاکرات هستند
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در صورت شکست مذاکرات عامل شکست آمریکایی‌ها خواهند بود و جا دارد آمریکایی‌ها را محاکمه کرد.
منصور حقیقت‌پور در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: صدای طبل رسوایی آمریکایی‌ها به دلیل عهد‌شکن بودن و غیر‌قابل اطمینان بودن در جهان بلند است و بجاست که ملت‌های دنیا روی آنان خط قرمز بکشند و نشان بی‌اعتمادی را به آنان بدهند.
نماینده مردم اردبیل افزود: به نظر می‌رسد در صورت شکست مذاکرات منطق زورگویی که بزرگترین بی‌منطقی است، بهترین اهرم برای توجیه افکار عمومی مردم آمریکاست. این همان توجیهی است برای حمله به افغانستان، عراق و دیگر کشورها که از آن برای امتناع افکار عمومی خود استفاده کرده‌اند و البته در این مساله هنرمند هستند.
وی با بیان اینکه مردم ایران مسئول شکست احتمالی مذاکرات را قطعا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نمی‌دانند گفت: برای رسوایی آمریکا در سطح بین‌الملل باید بتوانیم از عهدشکن بودن و منطق زورگویی این کشور استفاده کنیم.

طولانی شدن مذاکرات برایند کارشکنی آمریکا و لابی صهیونیست‌هاست
یک کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: طولانی شدن مذاکرات نتیجه و برایند کارشکنی بارز کشور آمریکا است، با توجه به اینکه آمریکا در گذشته ثابت کرده از اراده سیاسی کافی برای تصمیم‌گیری‌های کلان برخوردار نیست.
حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چرا روند مذاکرات هسته‌ای به طول انجامیده است گفت: طولانی شدن مذاکرات نتیجه و برایند کارشکنی بارز کشور آمریکا است، با توجه به اینکه آمریکا در گذشته ثابت کرده از اراده سیاسی کافی برای تصمیم‌گیری‌های کلان برخوردار نیست. وی در ادامه افزود: کشور آمریکا به طور طبیعی تابع سیاست‌های لابی صهیونیست و رژیم کودک‌کش اسرائیل است.
این کارشناس سیاست خارجی، عامل ایجاد اختلال در مذاکرات هسته‌ای را رژیم صهیونیستی دانست و اظهار داشت: هر گاه شخص رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه آمریکا در صدد تصمیم‌گیری در‌خصوص یک مسئله مهم جهانی برآمده، رژیم غاصب اسرائیل و لابی‌های موجود در آمریکا وارد عمل شده و تصمیم‌گیری‌های شخص رئیس‌جمهور آمریکا دچار اختلال کرده‌اند.
هانی‌زاده همچنین بیان داشت: اخیراً دیده شد که جان‌کری وزیر امورخارجه آمریکا تا پایان امضای توافقنامه با ایران رسیده بود اما درآخرین لحظات لابی‌های اسرائیل و شخص نتانیاهو وارد عمل شده و نظر رئیس‌جمهور آمریکا را مبنی بر عدم امضای توافقنامه به خود جلب کردند. وی عدم امضای توافقنامه را فشار زیاد از سوی کنگره آمریکا دانست و گفت: در آمریکا فشارهای زیادی وارد است که موجب عدم امضای یک توافقنامه خوب می‌شود اما بخش دیگری از آن مربوط به لابی اسرائیل است و علی‌رغم این فشارها شخص باراک اوباما اصرار بر امضای نهایی توافقنامه ژنو را دارد.
این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که طولانی شدن مذاکرات ژنو به سوی کدام طرف توافقنامه است اظهار داشت: سقف مذاکرات تعیین شده ادامه و طولانی شدن مذاکرات طبیعتا به سود هیچ‌یک از طرفین مذاکره‌کننده نخواهد بود.
هانی‌زاده همچنین تأکید کرد: باید سقف زمانی مذاکرات تعیین شود و ادامه مذاکرات به سود هیچ یک از طرفین نخواهد بود لذا به نظر می‌رسد تا روز دوشنبه نتیجه نهایی مذاکرات اعلام شود.
وی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکا تلاش می‌کند تا مذاکرات را به درازا بکشاند اما در مقابل تیم مذاکره‌کننده ایرانی انتظار دارد تا روز دوشنبه با توجه به پایان یافتن متن پیش‌نویس توافقنامه که به ۱۰۰ صفحه رسیده است به یک تصمیم‌گیری نهایی برسند.

نمی‌توان به قول‌ها و وعده‌های سیاسی آمریکا امیدوار بود
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه نمی‌توان به قول‌ها و وعده‌های سیاسی آمریکا امیدوار بود گفت: حتی صدور قطعنامه در شورای امنیت نیز ضمانت لازم برای پایداری آمریکا بر تعهداتش نیست.
حسن رحیمی‌روشن با اشاره به طولانی شدن روند مذاکرات و مواضع کج‌دار و مریز آمریکا در مذاکرات گفت: گاهی اصرار بر ماندن و گاهی تهدید به ترک میز مذاکرات از سوی آمریکا نشان می‌دهد که ترک مذاکرات یک بلوف سیاسی است و آمریکا می‌خواهد با فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایران در گام‌های آخر توافق، امتیاز بیشتری را دریافت کند.
وی افزود: شواهد و قرائن عقلی و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آمریکا برای توافق، سرمایه‌گذاری بسیاری کرده است به طوریکه آبروی دولت آمریکا به این توافق بستگی دارد و بسیار بعید است که میز مذاکره را ترک کنند.
رحیمی‌روشن گفت: حتی اگر توقفی چند روزه یا چند ده روزه داشته باشند ولی در پایان، جز مذاکره گزینه دیگری ندارند. زیرا گزینه‌هایی مانند جنگ و تحریم اقتصادی برای آن‌ها کارایی ندار، جنگ نزدیک به محال است و تحریم اقتصادی نیز آنچه که آمریکا می‌خواهد را برایش در‌پی ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با تاکید بر اینکه مسئولان تیم مذاکره‌کننده ما باید بر خطوط قرمز تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس صد درصد پافشاری کنند، گفت: قدرت را فقط قدرت متوقف می‌کند و با توجه به مرام سیاسی آمریکایی‌ها که فقط در برابر قدرت متوقف می‌شوند ما باید با قدرت با آنها مذاکره کنیم.
رحیمی‌روشن ادامه داد: آمریکا به عنوان نماد دولت لیبرال دموکراسی هزینه را جایی انجام می‌دهد که به سوددهی بیشتر برسد بنابراین ترک میز مذاکرات به نفع آمریکا نیست پس باید خطوط قرمز ما را رعایت کنند.
وی گفت: البته ما ضمانت اجرایی کاملی نداریم بنابراین باید از موضع قدرت وارد شویم و از خطوط قرمز خود کوتاه نیاییم زیرا پافشاری بر خطوط قرمز نظام ضمانت اجرایی توافقنامه است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:: برچسب‌ها: مذاکرات - فیگور آمریکایی 5+1-شورای امنیت,
نویسنده : امید خسروی

امارگیر حرفه ای سایت


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی

امارگیر حرفه ای وبلاگ و سایت