اجازه دادیم بروند

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 187
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 255
بازدید ماه : 422
بازدید کل : 20362
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1




آپلود عکس
اجازه دادیم بروند

بيانيه سپاه
در‌پی انتشار این خبر، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای، از توقیف دو فروند شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج‌فارس خبر داد.
در هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیما بر "ترومن" آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشت. همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است در زمان توقیف شناورهای رزمی آمریکایی ، ناوگروه هواپیمابر "شارل دوگل "فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب‌های بین‌المللی در حال گشت‌زنی بوده است. پس از آن روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است: سرنشینان شناورهای آمریکایی با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.

روایت سردار فدوی از ماجرای بازداشت
سردار فدوی گفت: حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز هیچ گاه بی‌ضرر نبوده و این ۲ شناور که شامل ۱۰ تفنگدار بودند در سه مایلی آب‌های سرزمین جزیره فارسی قرار گرفته بودند و به دلیل عدم حرفه‌ای گری عملی، توسط رزمنده‌های ما در دریا توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند و مقاومت زیادی نشان ندادند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: اما بعد از آن، نیروی دریایی و ناو هواپیمابر آمریکایی حدود ۴۰ دقیقه رفتار غیر حرفه‌ای و تحرکات هوایی و شناوری در منطقه داشت که برخلاف گفته‌های آمریکایی‌ها مبنی بر تامین آرامش در منطقه بود که با اقدام به موقع نیروهای سپاه آرامش به منطقه برگشت و تحت کنترل صد در صد ما قرار گرفت.

واکنش‌ها در آمریکا
دقایقی بعد از این خبر «پیتر کوک»، سخنگوی پنتاگون آن را تأیید کرد و گفت این قایق‌ها در مسیر بین کویت و بحرین در حال حرکت بوده‌اند که تماس با آنها قطع شده است.
«کوک» اضافه کرد مقام‌های آمریکایی با ایرانی‌ها در تماس هستند و برای حل و فصل موضوع تلاش می‌کنند. او تصریح کرد که ایران به زودی نظامیان بازداشت‌شده را آزاد خواهد کرد.
به ادعای مقام‌های آمریکایی، این اتفاق در نزدیکی «جزیره فارسی» در خلیج‌فارس، هنگامی رخ داد که دو قایق آمریکایی بعد از مواجهه با مشکلات مکانیکی، وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند.
مقام‌های آمریکایی همچنین مدعی شده‌اند که تعمدی در ورود به آب‌های ایران در کار نبوده و این کار به صورت سهوی انجام شده است.
جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا هنگام ورود به سالن محل سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اطمینان دارد موضوع نظامی‌های بازداشت‌شده آمریکایی، پایانی خوش خواهد داشت.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا هنگام ورود به کنگره در پاسخ به سوالی درباره بازداشت ۱۰ نظامی آمریکایی که به صورت غیرمجاز وارد آب‌های ایران شده بودند گفت: «آنها خیلی زود آزاد خواهند شد.»
همچنين واشنگتن‌پست گزارش داده «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا در جریان موضوع قرار گرفته و با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی، در تماس کامل بوده است.
مقام ارشد دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست افزود: نشانه‌ای از اینکه اقدام ایران «خصمانه» بوده باشد وجود ندارد. او با بیان اینکه ایرانی‌ها رفتار خوبی با آمریکایی‌های بازداشت ‌شده داشته‌اند گفت: «این به نوعی، خیلی حرفه‌ای بوده است.» یک مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نام به آسوشیتدپرس گفت ممکن است علت ورود قایق آمریکایی به آب‌های ایران، تمام شدن گاز یا خرابی بوده باشد.
«جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» توقیف دو قایق آمریکایی که وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند را اقدامی «تحریک‌آمیز» توصیف کرد.
نمایندگان کنگره آمریکا، با لحنی تند به خبر بازداشت نیروهای نظامی آمریکا در ایران واکنش نشان داده‌اند. وی گفت به دلیل همین اقدامات «تحریک‌آمیز» است که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را در اولویت خود قرار داده است.
«ارنست» گفت کاخ سفید اطمینان حاصل کرده که به زودی به قایق‌های آمریکایی اجازه داده خواهد شد سفرشان را ادامه بدهند. او همچنین گفت رفتار ایران با نظامیان بازداشتی، «مودبانه» است.
همچنين روزنامه «دیلی‌بیست» به نقل از منابع نظامی آمریکایی ادعا کرده بود که ایران تا زمان برگزاری سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور آمریکا، نظامیان دستگیر شده آمریکایی را در بازداشت نگاه خواهد داشت.
مقام‌های آمریکایی اعلام كردند «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با محمد‌جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، آزادی سرنشین‌های دو قایق توقیف‌شده را خواستار شده است.

سردار شریف: تفنگداران توسط سپاه تخلیه اطلاعاتی می‌شوند
مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: این چیزهایی که درباره آزادی فوری نظامیان آمریکایی مطرح می‌شود گمانه‌زنی است.
سردار رمضان شریف با اشاره به دستگیری ۱۰ نظامی آمریکایی توسط سپاه گفت: همان‌طور که در اطلاعیه سپاه اعلام شد این اتفاق روز گذشته رخ داده و شناورهای آمریکایی وارد حریم آب‌های ایران شده بودند. وی ادامه داد: پس از نقض حریم دریایی ایران توسط این ۲ شناور، نیروی دریایی سپاه با اقتدار وارد عمل شده و اخطار لازم به شناورهای آمریکایی داده شد و آنها به این هشدارها تمکین کردند.
شریف تاکید کرد: هیچ درگیری در منطقه خلیج‌فارس رخ نداده و آنها به اخطار سپاه تمکین کردند، پس از بازرسی شناورهای آمریکایی مشخص شد که آنها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین نیز به‌همراه خود داشته‌اند.
مسئول روابط عمومی کل سپاه در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت شده، گفت: قطعاً ایران بر سر منافع ملی ایران با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد؛ آنها مطئمن باشند که برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود و این چیزهایی که درباره آزادی فوری آنها مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آن را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم.شریف تصریح کرد: قطعاً پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده برخورد دیگری صورت خواهد گرفت اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آنها مشخص شود که ورود آنها به‌منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعاً مسئولان مربوطه اقدامات لازم را صورت خواهند داد.

متجاوزين امريكايي در آب‌هاي آزاد رها شدند
با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از بازداشت نظامیان آمریکایی در آب‌های ایران، با وساطت وزارت خارجه بازداشت شدگان در آب‌های آزاد رها شدند.
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر‌عمدی بودن ورود غیر‌قانونی و غیر‌مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج‌فارس، از رهاسازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین‌المللی خبر داد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در‌پی ورود غیر‌قانونی و غیر‌مجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس و در حوالی جزیزه فارسی در عصر روز سه‌شنبه این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که ۹ تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند. این اطلاعیه افزوده است: همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی تصریح شده بود در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر "ترومن" امریکا و ناوگروه هواپیمابر "شارل دو گل " فرانسه در آب‌های بین‌المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر امریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.
در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه "در شناورهای امریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین وجود داشته است" تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر‌قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی امریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر‌عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران امریکایی را در خواست کردند.
این اطلاعیه افزوده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذیصلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی امریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها؛ تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.
این اطلاعیه با تأکید بر اینکه "امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند" آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده ديروز با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین‌المللی رها شدند.
در پایان این اطلاعیه تأکید شده است رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج‌فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.
تاریخچه درگیری مستقیم سپاه با نیروی دریایی آمریکا به سال‌ها قبل یعنی در دوران دفاع‌مقدس بر می‌گردد که مهمترین آنها درگیری ناوگروه نیروی دریایی سپاه به فرماندهی شهید نادر مهدوی با آمریکایی‌ها بود که طی آن یک فروند بالگرد آمریکایی سرنگون و اکثر نیروهای رزمنده ایرانی نیز به شهادت رسیدند.

روایت سخنگوی وزارت امور خارجه از دستگیری وآزادی تفنگداران آمریکایی
سخنگوی وزارت امور خارجه با روایت موضوع بازداشت تفنگداران آمریکایی و چگونگی رایزنی‌ها برای آزادی آنها، گفت: حضور شناورهای نظامی آمریکا به علت نقص سیستم ناوبری بوده است.
حسین جابری انصاری اظهار کرد: عصر روز گذشته (سه‌شنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۴) دو فروند شناور نظامی آمریکایی حامل ۱۰ نفر نیروی نظامی آمریکایی، در حالی که در محدوده دریای سرزمینی جزیره فارسی متوقف و سرگردان بودند، توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران رصد و در چارچوب سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مورد حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی در خلیج‌فارس، برای روشن شدن ابعاد موضوع به پایگاه نیروی دریایی هدایت شدند.
وی افزود: با توجه به اینکه ورود عامدانه شناورهای نظامی به دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نقض مقررات و قوانین کشور محسوب می‌شود علت ورود این شناورها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد حضور آنها در آن منطقه به علت نقص سیستم ناوبری بوده است. لذا پس از توضیحات طرف آمریکایی و هماهنگی‌های لازم و اطمینان از اینکه ورود شناورها به دریای سرزمینی ایران اقدامی خصمانه نبوده، شناورهای مذکور به خارج از قلمرو دریایی ایران هدایت شدند.
جابری‌انصاری ادامه داد: همکاری در جهت تسهیل دریانوردی امن براساس اصول حقوق بین‌الملل و برخورد انسانی با موارد فوق‌العاده، معیارهای اصلی در انجام ماموریت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان بوده و خواهد بود.
وی یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای برجام، تماس‌های تلفنی بین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در این خصوص در جریان است که موضوع فوق‌العاده مزبور نیز در این تماس‌ها پیگیری و زمینه حل هر چه سریع‌تر آن فراهم شد.

تشكر كري از مقامات ايران
وزیر خارجه آمریکا از مقامات کشورمان به‌دلیل همکاری در حل سریع موضوع ملوانان آمریکایی تشکر کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری در بیانیه‌ای اعلام کرد: مایلم تشکر خود را از مقامات ایرانی به‌دلیل همکاری آنها در حل سریع این موضوع (آزادی ملوانان آمریکایی) ابراز دارم.

آب‌هاي ايران براي متجاوزين امن نيست
تاریخچه درگیری مستقیم سپاه با نیروی دریایی آمریکا به سال‌ها قبل یعنی در دوران دفاع‌مقدس بر می‌گردد که مهمترین آنها درگیری ناوگروه نیروی دریایی سپاه به فرماندهی شهید نادر مهدوی با آمریکایی‌ها بود که طی آن یک فروند بالگرد آمریکایی سرنگون و اکثر نیروهای رزمنده ایرانی نیز به شهادت رسیدند.
علاوه بر آن، سپاه پاسداران با استفاده از دیگر تجهیزات خود ازجمله انواع مین‌های دریایی چند کشتی جنگی و غیرجنگی متعلق به کشورهای خارجی ازجمله آمریکا را مورد اصابت قرار داد.
اما در سال‌های بعد از جنگ هم این تقابل به نوعی دیگر ادامه داشت و سپاه که حالا مسئول مستقیم تامین امنیت خلیج‌فارس است تاکید می‌کند که هیچ کس حق ورود به آب‌های ایران را ندارد و این را در عمل هم نشان داد که ۲ مورد مهم آن در سالهای ۸۲ و ۸۶ اتفاق افتاد.

دستگیری تفنگداران آمریکایی با یک کلاش
در سال ۸۲ چهار نظامی آمریکایی و ۲ کویتی با کلی تجهیزات نظامی و ۲ فروند قایق قصد داشتند به اروند بیایند که نیروی دریایی سپاه آنها را بازداشت کرد. هرچند فیلم و تصویر آن هیچ‌گاه بنا بر دلایل امنیتی پخش نشد.
دریادار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در این‌باره گفت: آنها با دو قایق آمده بودند و نیروهای سپاه نیز با دو قایق به طرف آنها رفتند ولی تجهیزات آمریکایی‌ها خیلی بیشتر بود با این حال یکی از نیروهای سپاه با لباس پاسداری و یک اسلحه کلاش به داخل قایق آنها می‌رود و فقط می‌گوید الله‌اکبر و فرد کویتی به آمریکایی‌ها می‌گوید اینها پاسدار هستند و تسلیم می‌شوند.
وی افزود: به هر حال در سال ۸۲ بنا بر وضع موجود سیاسی کشور، سپاه آن ۴ آمریکایی را رها کرد. البته این افراد ۴ روز در اختیار سپاه بودند و بعد آنها را رها کرد. همچنین شناورهای گروه آمریکایی به آنها داده‌ شد. این درحالی بود که در مقطع فوق دولت اصلاحات در ایران بر سر کار قرار داشت.

انگلیسی‌ها هم در تور سپاه افتادند
اما اتفاق دوم که بازتاب بسیار زیادی در سطح بین‌الملل پیدا کرد، بازداشت تفنگداران نیروی دریایی ارتش انگلیس در خلیج‌فارس بود.
روز جمعه سوم فروردین ‏۱۳۸۶‏ (‏۲۳‏ مارس ‏۲۰۰۷‏)، ‏۱۵‏ تفنگدار و ملوان ناو جنگی اچ‏.‏ام‏.‏اس‏.‏کورنوال متعلق به نیروی دریایی انگلیس توسط نیروهای مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های ساحلی ایران در شمال خلیج‌فارس دستگیر می‌شوند. آن هم درحالی که گفته می‌شد متجاوزان به میزان زیادی هم وارد آب‌های ایران نشده بودند.
این چندمین‌بار بود که انگلیسی‌ها از زمان اشغال عراق به صورت غیرقانونی وارد حریم آبی جمهوری اسلامی می‌شدند و هر بار هم مقامات لندن با فرافکنی و ارائه تفسیرهای بی‌ربط از جمله ادعای دستگیری متجاوزان در حال بازرسی از یک کشتی تجاری در آب‌های منطقه‌ای عراق در پی توجیه اقدام خویش برآمدند.
در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران بر اساس نقشه‌ها و اسناد و همچنین اعترافات دستگیرشدگان، ورود غیرقانونی این افراد به آب‌های متعلق به ایران را نشان داده بود، دولت انگلیسی تاکید داشت که این عده در آب‌های عراق بازداشت شده‌اند‏.‏
اما پس از گذشت مدتی، مقامات لندن رسما از ورود غیرقانونی ملوانان خود به حریم دریایی ایران عذرخواهی کردند و محمود احمدی‌‌نژاد رئیس جمهور وقت کشورمان هم در واکنش به این اقدام اعلام کرد: «ملت کریم ایران و نظام جمهوری اسلامی در عین اقتدار برای محاکمه نظامیان انگلیسی، این ۱۵ نفر را مورد بخشش قرار می دهد. در همین راستا این نظامیان ۱۶ فروردین ماه آزاد و به کشورشان بازگشتند.»
متجاوزان انگلیسی که هنگام خروج از تهران در گفت‎وگوهای تلویزیونی در مقابل دیدگان ۷۰ میلیون ایرانی و افکار عمومی جهان به ورود غیرقانونی خود به آب‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی اعتراف کردند، در بدو ورود به کشورشان تحت‌تاثیر جوسازی‌ رسانه‌های غربی مدعی شدند آنچه در ایران گفته‌اند تحت فشار بوده و بعد از مدتی هم وزارت دفاع انگلیس با وضع قوانینی جدید، آنها را از انتشار خاطرات‌شان منع کرد.
بعدها سپاه پاسداران در نمایشگاه‌های خود برخی تجهیزات به غنیمت گرفته شده از متجاوزان، ازجمله قایق تفنگداران دریایی انگلیس را به نمایش گذاشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





:: موضوعات مرتبط: بدون شرح، ،
:: برچسب‌ها: دستگیری تفنگداران - امریکا- خلیج فارس,
نویسنده : امید خسروی

امارگیر حرفه ای سایت


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی

امارگیر حرفه ای وبلاگ و سایت